چت در ایران...!!!!!!!(قسمت دوم)
 
بدون شرح . . .
زندگی از نو . . .

 

وضعیت اسف بار چت روم ها و  نقش چت روم در ترویج بی عفتی و بی حیائی در میان ایرانیان
 
                                                         قسمت دوم
 
حمید رضا ترکمندی – کارشناس ارشد مدیریت
پیشنهاداتی برای کاهش یا پیشگیری از تاثیرات نامطلوب چت :
 
1- هر مرد متعهد ،آگاه و باغیرتی اجازه نخواهد داد همسر یا  فرزند خود ( خصوصا" دختران) ساعتها در چت رومها حاضر بوده  و انواع ناسزا ها ، دشنام ها و پیشنهاد های غیر اخلاقی را دریافت کند ،و به دلیل جذابیت های کذایی از درس و مدرسه و انجام وطایف و تکالیف عقب بماند، در این مورد ممانعت کامل از حضور دختران و پسران با سنین کمتر باید الزامی باشد و باید این واقعیت را پذیرفت که  فعلا" با توجه به وضع موجود ، کسی توانایی فرهنگ سازی یا پیشگیری از تبعات منفی را ندارد ، در این گونه موارد باید عطای چت را به لقایش بخشید! معمولا" خانواده های  بی بند و بار یا مساوات طلب این آزادی های خطرناک را به همه اعضاء خانواده داده و مشکلاتی را تجربه خواهند کرد.
2- توسط صدا و سیما برنامه متنوعی مانند شوک ، مکث ، مصاحبه با کارشناسان و غیره تهیه و در ساعات پر بیننده پخش گردد تا خانواده ها از غفلت در این مورد بر حذر شوند
3- توسط اولیای آموزشی و مدارس برای کلیه دانش آموزان فراخور وضعیت و فرهنگ منطقه ، آموزش هایی در نظر گرفته شود
4- توسط انجمن اولیا و مربیان مدارس ، بخشی از کلاسهای آموزش خانواده والدین به اطلاع رسانی جدی و بدون تعارف به پدران و مادران اختصاص داده شود که چت روم ها عامل انحراف خیلی از فرزندان خواهد بود و در مقابل اصرار و فشار فرزندان به دلایل زیاد، نباید کوتاه آمد و این مهم ، از سنین پایینتر و دوره ابتدایی میسر است تا در اثر افزایش سن و بی توجهی و عدم نظارت بر فرزند ، توانایی کنترل وی از دست والدین خارج نشود .
5- مسئولان مرتبط هر از چند گاه بر فعالیتهای  شبه سازمان یافته و آسیب رسان در محیط چت روم ها مانند دعوت به حضور در اماکن مفسده بر انگیز ،دعوت به پارتی ها،فروش ف یل تر شکن ها، نمایش غیر اخلاقی خود توسط  وبکم ها وغیره، نظارت جدی داشته باشند و با برخی عوامل آن برخورد شود و به مراجع قضایی و انتظامی معرفی نمایند و نتیجه را به اطلاع عموم برسانند
6- مسئولان مرتبط نطارتی ، هر از چند گاه ، با پخش خبرهای مستند در اخبار ، نظر والدین را به تبعات منفی چت روم ها جلب نمایند و یا اقدامات خود و برخی دستگیری ها را به اطلاع مردم برسانند تا حساسیت  خانواده ها به این پدیده شوم ، بیشتر گردد.
7-در سطح شهر ها توسط دستگاههای ذیربط  همایش هایی در مورد آسیب شناسی چت و محیط سایبر برگزار گردد ، اگر وضعیت بدین صورت تداوم یابد  باید شاهد قربانیان زیادی باشیم که جز افزایش پرونده ها و شکوائیه ها نتیجه ای را عاید دستگاه قضا و نیروهای انتظامی نخواهد کرد ، علاوه بر اینکه نوجوانان و جوانان به عنوان نیروهای فعال  جامعه که می توانند  در آینده برای اجتماع مفید باشند ، از دست نروند.
8-یکی از موضوعات بسیار مهم ستاد های حفاظت اجتماعی شهرستان ها و پیشگیری از وقوع جرم استانداریها در این برهه از زمان باید به موضوع پیشگیری از زیان های چت ، بر مردم خصوصا" پسران و دختران نوجوان و اطلاع رسانی و برگزاری دوره های آموزشی عمومی ، اختصاص یابد که در مراحل بعدی بر اعتیاد به مواد مخدر ، مواد محرک ، شرکت در پارتی های غیر اخلاقی ،فرار از منزل ، افزایش طلاق ، افزایش چشمگیر خیانت ، ضعف باورهای دینی ، طغیان بر علیه والدین ، افزایش خشونت و پرخاشگری در جامعه  هم تاثیر خواهد گذاشت .
9- برای معلمان و مسئولان مدارس ، کارشناسان آموزش و پرورش ، کارشناسان انتظامی و اجتماعی ، روحانیون و طلاب  ، دوره های آموزش ضمن خدمت در مورد آسیب های چت بر گزار ، تا بتوانند از آخرین یافته ها در مورد مشکلات محیط سایبر ، آگاه و به اطلاع دانش آموزان و جامعه هدف برسانند .
10- باید قبول کنیم که با وسیله ارتباطی رایگان و ارمغان غرب ، جنگ نرم دشمن در چت روم ها به خوبی و با اثر بخشی بالا و بدون سر و صدا در حال انجام است و در حال تغییر نگرش مردم از سنین مختلف به دین ، انقلاب ، ایثار گران ، اعتقادات مذهبی ، احترام به بزرگترها ، بی عفتی در کلام ،بی تقوایی ، پوشش زننده ، آرایش کامل پسران ، البسه جنس مخالف پوشی و غیره می باشد علاوه بر قضیه مسلم جاسوسی غربی ها از طریق چت روم ها در میان کاربران مسلمان و خصوصا" ایرانیان ، جا دارد در صورت امکان مهندسان توانای ایرانی برای فی لت ر کردن کامل محیط چت روم ها و عدم امکان دسترسی به چت روم ، تدبیری بیا ندیشیند ، معارضان این پیشنهاد افرادی هستند که اوقات خود را به بطالت با مقاصد سوء اخلاقی یا مالی می گذرانند و  به سادگی نمی خواهد طعمه های خود را از دست بدهند ، افزایش بی حیایی ، بی عفتی ، سستی بنیان خانواده و اخلاق ، لطمه به وفاداری همسران ،مشکلات انحراف جنسی ، مشکلات شخصیتی و روانی برای جامعه فعال و سرمایه آینده کشور  همگی  در قالب پروتکل صهیونیستها مبنی بر خسته کردن جوانان ایرانی ، به انزوا راندن آنان ، تغییر نگرش دینی،مشغول کردن ایرانیان به ماجراهای عشقی ، از بین بردن حریم ها، شکستن هنجارها ،موضوعات افسار گسیخته لذت جنسی ، ارتباطات آزاد جنسی و غیر اخلاقی ،و غیره  قابل بحث و بسط بوده که از حوصله این یاداشت خارج است ، امید است سایر نویسندگان نسبت به تهیه مطالب مرتبط اقدام نمایند .فراموش نکنیم که به قول غربیها : هیچ ناهاری رایگان به کسی داده نمی شود !
11- با وجود هشدار های روانپزشکان و روانشناسان خارجی و ایرانی در مورد تاثیربسیار زیاد چت بر افسردگی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان ، خیلی از خانواده ها هنوز قبول  ندارند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و حتی شنیده شده که  فرزند خود را به اجبار به چت وادار کرده که از قافله چشم و هم چشمی و افاده و تعریف نزد دیگر همسایه و فامیلان ، عقب نمانند ، اما در آینده باید هزینه های گزافی برای جبران آن بپردازند ،همان فیس و افاده های کم بهایی که همسران برای تقلید از برنامه های مخرب ماهواره، این بمب منهدم کننده اخلاق و عفت در خانواده ایرانی، به دیگران می فروشند اما نگو که خود دچار مشکلی شده اند که در آینده باید دست به گریبان جبران مافاتش باشند.
   در این مورد باید به مشکل شبکه های اجتماعی مخرب چون فیس بوک و تویتر اشاره کرد که در اثر چشم و هم چشمی یا حقارت و کمبود اعتماد به نفس و نداشتن امتیازات و توانایی های حقیقی ، خیلی از خانواده ها  و همسران نا آگاه و زن و شوهران ( عموما" جوان)  مشترکا" عکسهای خانوادگی و خصوصی خود را در این سایتهای جاسوسی ، مفسده بر انگیز و منحرف غربی گذاشته و با سوء استفاده برخی ها ، اکنون چوبش را  خورده اند  ، کارشان به طلاق یا خود کشی کشیده  و پرونده ای بر پرونده های قضایی کشور افزوده اند ، و دیگرهمسران و خانواده ها  باید از این امور ، پند گیرند ، ولی  موضوع " سر به سنگ خوردن و تادیب شدن " در این رابطه نیز هزینه های زیادی بر حکومت خواهد گذاشت که باید  برای پیشگیری از آن اقدامات عاجلانه  صورت گیرد چرا که مقدم بر درمان است ...
12- با توجه به اینکه دانشجویان از جمله بیشترین استفاده کنندگان از چت هستند ، مسئولان فرهنگی دانشگاههای کشور در فواصل مختلف  نسبت به برگزاری کارگاههای آموزشی آسیب شناسی علمی چت توسط اساتید مجرب ، اقدام نمایند ، این مهم در کارگاههایی که با شیوه مشارکتی و فعال برگزار می گردد ، اثر بخش تر از سخنرانی و همایش می باشد.
 
 
گزیده مطالبی جهت مطالعه بیشتر در راستای موضوع فوق :
 
نوجوانان و پدیدة اعتیاد به اینترنت
 
مسأله استفاده افراطی از اینترنت که به نام اعتیاد اینترنتی شهرت یافته است، سالها مسئله جنجال برانگیز روانشناسان و جامعه‌شناسان در این حوزه شناختی بود. دانشمندانی چون «یونگ» و «برنر»درصدد برآمدند تا بدانند آیا چنین پدیده‌ای از لحاظ علمی وجود دارد یا خیر. یونگ با استفاده از معیارهای تشخیص در افراد قمارباز، 496 آزمودنی داوطلب شركت در تحقیق «بررسی اعتیاد به اینترنت» را مورد مطالعه قرار داد. براساس معیارهای او، 100 نفر غیرمعتاد و 396 نفر معتاد شناخته شدند. وی با مطالعه رفتار، تماس تلفنی و مصاحبه با این افراد دریافت كه واقعاً اعتیاد به اینترنت وجود دارد (cf.Young, 1998).سهولت دسترسی نوجوانان به اینترنت در خانه، مدرسه، مراكز تفریحی، كتابخانه‌ها و نیز چندگانگی استفاده از اینترنت، نوجوانان را به مركز ثقل این رسانه تبدل نموده است. در سال 2005، بیش از 77 میلیون كودك و نوجوانان وارد فضای سایبر شده‌اند. (غمامی، 1384 : ص 45). افزایش توجه و استفاده نوجوانان از اینترنت، پدیده‌ای به نام اعتیاد اینترنتی را در پی‌داشته است كه مانند سایر اعتیادها با علل و علائم خاصی همراه است. علل گرایش به اینترنت، موضوعی بین رشته‌ای است كه از چند جهت قابل بررسی می¬باشد، امّا بیشترین سهم به عوامل روانی و اجتماعی تعلق دارد.
اینترنت و هویت نوجوانان ( حضور افراد خود شیفته یا به اصطلاح نخبه در چت روم ها! )
در فضای مجازی سایبر، حضور افراد می‌تواند كاملاً متفاوت از جنسیت، شخصیت و شكل‌ ظاهری ایشان باشد. به همین لحاظ، کاربران و به‌خصوص نوجوانان، فضای سایبر را بهترین موقعیت برای ابراز احساسات و عقاید خود فارغ از ملاحظات دنیای حقیقی می‌دانند. نوجوانان در فرآیند تشكیل هویت واقعی خویش با چالش‌های متعددی مواجهند و می¬توانند هر كدام از این حالت‌ها را در اینترنت تجربه نمایند. به عنوان مثال در زمینه هویت جنسی، معمولاً دختران نوجوان در اتاق‌های چت، خود را پسر و پسران خود را دختر معرفی می‌نمایند و این حالت در دختران بیشتر اتفاق می‌افتد (cf.Suler, 2007).
هنگامی كه نوجوان در فضای سایبر قرار می‌گیرد (البته این حالت در بزرگسالان نیز مشاهده می‌شود)، ترجیحاً شخصیت مجازی[23] را برای خود برمی‌گزیند. این همسان گزینی گاه شبیه به شخصیت و هویت واقعی وی و گاه كاملاً متضاد می‌باشد. پژوهشگران در این حوزه برای بررسی و مطالعه این گزینش، شخصیت‌های مجازی را به گروههای مختلفی تقسیم نموده‌اند تا بتوانند با دسته‌بندی انتخاب‌ها، روش یكسانی را اتخاذ نمایند. مك ویلیام[24] در سال 1993، اولین دسته‌بندی را به لحاظ روانی و شخصیتی انجام داد كه پایه‌ای برای این نوع مطالعات قرار گرفت. دسته بندی وی شامل موارد زیر میباشد:
? شخصیت خودشیفته: این شخصیت قدرت طلب است، از تعریف و تمجید لذت می‌برد و خود را ممتاز و ویژه می‌داند.
? شخصیت انزواطلب: این گروه از افراد، خود را بریده و متفاوت از سایرین می‌دانند و نوعی احساس نخبگی در خود دارند.
? شخصیت شكاك: این گونه افراد، بی‌اعتماد، منزوی، سرد و مجادله طلب هستند.
? شخصیت بدبین: افراد این دسته بدبین و منفعل بوده و از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند.
? شخصیت شیدا: انرژی زیاد، بزرگ‌نمایی و افزون‌گرایی از خصوصیات افراد این گروه می‌باشد.
? افراد با عقده شخصیتی: افراد این گروه، جدی و رسمی بوده و همواره در حال كنترل خود هستند و به جزئیات بسیار اهمیت می‌دهند.
? شخصیت ظاهرساز: این افراد به‌دنبال جذابیت و جلب توجه می¬باشند. احساساتی بودن و وابستگی سریع از دیگر خصوصیات ایشان است.
? شخصیت مالیخولیایی: افراد این گروه گوشه‌گیر بوده و به جادو و خرافات اعتقاد دارند و به طور کلی دارای شخصیتی عجیب می باشند.
علاوه براین گروههای شخصیتی، گونه‌های دیگری از شخصیت‌های مجازی نیز در اینترنت دیده شده‌اند كه به این ترتیب می‌باشند: شخصیت‌های كارتونی، جایگزینی شخصیت افراد مشهور با خود (به عنوان مثال دختران خود را به جای هنرپیشه‌های هالیوودی تصور می‌كنند)، شخصیت¬های شیطانی (تصویری از بخش تاریك شخصیت هر فرد) و شخصیت دگرجنس‌گرایی (كه در دختران این حالت بیشتر بوده و معمولاً با هویت پسرانه خود را ابراز می‌نمایند) (Ibid). 
چت، دوستیابی و عشق‌های مجازی در اینترنت
یكی از روشهای جدید دوست‌یابی، بازاریابی و به‌طور خلاصه ایجاد ارتباط با سایرین، استفاده از اینترنت است. در این مقوله، اتاق‌های گفتگو كه به چت روم ها معروف هستند و در سایت‌های گوناگون در دسترس همگان قرار دارند، بیشترین نقش را ایفا می‌كنند. سایت‌های قدرتمندی نظیر یاهو، گوگل، اكسایت و.... مرتباً در حال ارتقاء و افزایش قدرت مانور در چت روم ها و سایت‌های زیرمجموعه دوست‌یابی و همسریابی خود هستند. در حال حاضر، در هر لحظه، رقمی حدود 500 هزار تا یك میلیون نفر به‌صورت آنلاین در چت رومها وارد شده و مشغول گفتگو می¬باشند. افزایش امكانات تصویری در این سایت‌ها باعث شده است تا با نصب یك دوربین كوچك روی مانیتور، امكان ارتباط چهره به چهره نیز فراهم شود تا فضای ارتباطی حالتی طبیعی‌تر به خود بگیرد. این فناوری پیشرفته، انقلابی در نزدیكتر شدن افراد در سراسر دنیا به یكدیگر ایجاد كرده است. امّا این ارتباط در چت رومها و از طریق اینترنت، نوع جدیدی از عشق‌های مجازی را ایجاد نموده كه به عشق‌های اینترنتی معروف است. دكتر سولر اظهار می‌دارد كه این نوع عشق‌ها ممكن است واقعی باشد، امّا چون هنوز به مرحله تماس جنسی نرسیده است از نوع عشق‌های افلاطونی به حساب می‌رود. البته این مبحث در نوجوانان صدق نمی‌كند، چرا که در عشق افلاطونی افراد عاشق تفكر یكدیگر می‌شوند، در حالی كه در نوجوانان، اولین تجربه‌های حس كنجكاوی نسبت به جنس مخالف به عشق منجر می‌شود (cf. Suler, 2007).
در ایـن میان، دخـتران به لحـاظ احـساس خطر یا بروز حالت شرم در حضور جنس مخالف، ترجیح می‌دهند تا در دنیای مجازی و فارغ از دغدغه‌های حضور واقعی به گفتگو بپردازند. دختران در این شرایط به لـحاظ غلیـان احساسات و گرایشات جدید و ناملموس در خود، علاقه وافری به این نوع ارتباط نشان می‌دهند و به‌طور معمول از هویت‌ها و شناسه‌های غیرواقعی برای حضور و معرفی خود استفاده می‌نمایند (Len hart, 2001:p 42).
این ارتباطات معمولاً از طریق پست الكترونیك (ایمیل) ادامه می‌یابد و پس از مدتی با ارتباطات تصویری (استفاده از وب كم) شكل تازه‌ای به خود می‌گیرد كه سرانجام به ملاقات حضوری می‌انجامد. متأسفانه در اغلب موارد افراد با انگیزه‌های متفاوتی در این ارتباط وارد می‌شوند كه عواقب سوء آن متوجه فرد نوجوان، به‌خصوص دختران خواهد بود.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
شنبه 14 بهمن 1391برچسب:, :: 19:48
khk70

درباره وبلاگ


چشم ها خیره به راهت که بیایی . .
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بدون شرح. . . و آدرس khk70.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 34
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 34
بازدید ماه : 139
بازدید کل : 6652
تعداد مطالب : 20
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1